När Ella fick utveckla egna lösningar på problem hon hört om blev det både en ny återvinningsstation och ett nytt munskydd. Hon lärde sig vilka steg hon ska ta när hon innoverar, och hon har blivit både kreativare och förstår värdet av att samarbeta i team. I Lidingö kommun märks effekten av de kostnadsfria läromedlen i undervisningen.

På Högsätra skola i Lidingö kommun går 13-åriga Ella i 6:an. Hon är glad, och stolt, när hon berättar om de två uppfinningar hon fått utveckla under tekniklektionerna detta läsår. Det började när teknikläraren Carola Löwenhielm introducerade Uppfinnarresan i klassen. Det är en pedagogisk metod där eleverna får utveckla egna lösningar på problem de själva upplevt eller hört att många har. Till sin hjälp fick de läroboken ”Min uppfinnarresa” där de får följa en innovationsprocess från idé till uppfinning. Boken tar med dem på en uppfinnarresa med fem stationer.

En ny återvinningsstation

Ny återvinningsstation

Ellas första uppfinning utvecklade hon i ett team med fyra av hennes klasskamrater. Det var en lösning för källsorteringen på återvinningsstationer. Uppfinningen separerar de olika materialen på ett klurigt sätt så att de inte hamnar i fel container. En central del var att skräpet automatiskt skulle sorteras eftersom människor kastar fel då och då.

– När vi skulle hitta lösningen pratade vi i gruppen och kom överens om att skräpet skulle ledas upp på ett rullband och att sensorer och en algoritm skulle sortera så det hamnar i rätt container. Tillsammans kunde vi förbättra idén så den blev ännu bättre, berättar Ella.

De arbetade i tio veckor och fick till och med in en lösning för sopgubbarna med ett blipplås som öppnar luckan. Teamet dokumenterade arbetet i en teknikrapport med bilder och flödesscheman.

– Vi vann Chalmers tekniktävling 2021 med uppfinningen, säger Ella stolt.

Ella med prototyp av nytt munskydd

Nytt munskydd

Den andra uppfinningen tävlar hon med i Finn upp, Sveriges största och äldsta uppfinnartävling för unga. Den avgörs i maj. Till den har hon lämnat in en uppfinning som hon tagit fram på egen hand. Det är en lösning på ett problem som många upplevt under Coronapandemin, nämligen munskydden. Det blir varmt, svårare att få luft, imma på glasögonen och ont bakom öronen. Vi är många som känner igen oss, de är obekväma.

– Det första vi gjorde var att hitta ett problem och jag såg att många hade problem med Coronamaskerna, berättar Ella.

Ellas lösning är ett munskydd i ett material som andas och där bakterier inte frodas. Hon har också utvecklat ett nytt sätt att fästa skyddet på.

– Jag tänkte först ut problemet. Och bestämde att jag ville förbättra munskydd, sedan sökte jag på internet om det var ett problem för folk. Jag testade om tyget fungerade, gjorde skisser på papper och sedan på nätet. Sedan byggde jag en modell och när alla delar var klara skrev jag en teknikrapport och anmälde mig till uppfinnartävlingen.

Allt detta tog fem dagar, till och med en slogan kom Ella på ”Vent Face Mask”.

Så vad lärde hon sig under lektionerna

– Jag lärde mig att inte direkt börja bygga, utan först tänka. Tänka i varje steg och följa Uppfinnarresan. Jag har också lärt mig att samarbeta. Det skulle tagit mycket längre tid annars. Det var jätteroligt!

När Ella funderar över hur hon har utvecklats under den här tiden, om hon blivit kreativare, säger hon:

– Jag fick tänka mycket på vad människor kommer tycka om uppfinningen. Jag tänkte ur en annan synvinkel än min egen.

När hon till sist får frågan om hur hon tror det skulle gå om hon fick göra Uppfinnarresan igen svarar hon:

– Nästa gång kommer jag veta vilka steg jag ska ta. Jag kommer följa stegen och då kommer det att bli enklare och gå snabbare.

Alumni

Kostnadsfritt för dig som deltagit i våra aktiviteter.

Gymnasiet

Anmäl intresse för kommande pilotprojekt redan idag.

Högstadiet

Var med i Sveriges största innovationstävling för unga redan i år.