Axel Clase fick ta emot Unga innovatörers Innovationsstipendium för unga på 25 000 kronor vid prisutdelning 2021 på Nobel Prize Museum i Stockholm.
Prisutdelning på Nobel Prize Museum av Unga innovatörers innovationsstipendium för unga 2021.

Axel Clase är 16 år och gick ut nian med en erfarenhet som startat ett nytt kapitel i hans liv. Det var under högstadieåren som hans synsätt och tankar om framtiden förändrades radikalt.

När Axel Clase gick i åttan på montessoriskolan Elyseum i Göteborg fick de en teknikuppgift att arbeta med under fem veckor. För Axel resulterade den i en uppfinning som han kallade Havsskruven. Det är en flytande plattformen för att samla upp plast och annat skräp ur havet med hjälp av en 2000 år gammal princip, Arkimedes skruv.

Axel valde att lämna in Havsskruven till Sveriges största uppfinnartävling för unga Finn upp, och det var då förändringen startade på riktigt. Axel vann första pris i kategorin teknisk lösning, ett kvitto på att hans idé var unik och hade potential.

– Vi jobbade inte exakt utifrån Uppfinnarresan, till exempel skulle vi genomföra projektet enskilt med mycket eget ansvar, berättar Axel.

Under prisutdelningen på Nobel Prize Museum fick Axel och de andra vinnarna ett erbjudande om rådgivning under sex månader av en erfaren innovatör från Göteborgs uppfinnareförening. Axel tackade ja.

– Det var värdefullt, det är mycket tack vare det som jag kommit så långt som jag gjort. För det är i det här skedet som idéer kan kapsejsa. Man stöter på problem och vet inte hur man ska ta sig vidare.

Men det fick Axel hjälp med och en plan för utvecklingen av Havsskruven började ta form. En springande punkt var finansiering, vilket inte är helt enkelt för en ung människa.

– Då kom innovationsstipendiet väldigt lägligt.

Innovationsstipendium för unga är ett årligt stipendium på 25 000 kronor för att stötta unga att ta lovande idéer ett steg närmare ett förverkligande. Pengarna ska gå till konkreta aktiviteter som en utbildning, inköp av material och verktyg för att ta fram en prototyp, ersättning för att ta fram en konstruktionsritning eller bidrag för att skydda din idé.

Axel Clases uppfinning Havsskruven som renar haven från skräp.

Prototyp på Axel Clases uppfinning Havsskruven som renar haven från skräp.

Så en del av sommarlovet innan Axel börjar på gymnasiet kommer han ägna åt att bygga en handfull mindre varianter av skruven och testa hemma i badkaret. Den bästa ska han ta med sig till en konstruktör som gör ritningarna. Sedan köper han in material, förutom två meter skruvmaterial, för att kunna bygga ihop en prototyp. Det har en verkstad i Lidköping skänkt. Drömmen vore att sedan få testa Havsskruven i en av kanalerna i Göteborg.

När Axel tittar tillbaka på sin uppfinnarresa har den varit väldigt utvecklande.

– Jag har lärt mig jättemycket. Det är som ett nytt kapitel i livet. Jag har blivit intresserad av ämnet skräp i havet. När jag fördjupande mig förstod jag hur stort och utbrett problemet är, men också hur många möjligheter det finns att förändra det.

Hur har du utvecklats?

– Jag har blivit mer öppen för problem. Jag kan se problem i vardagen, speciellt sådana som har med miljö att göra, se småsaker och tänka ut lösningar på dem. Det där synsättet har jag lärt mig.

Har du lärt dig något mer?

– Att tänka kreativt. Det är svårt att göra det på beställning. I stället kan man skriva ner problem och idéer, sammanställa dem och komma på något ännu bättre.

Efter sommarlovet börjar Axel på naturvetenskapligt program, sedan kanske läsa in tekniskt basår och studera vidare på Chalmers. Vi får se.

Det är många år kvar innan Axel kommer söka sitt första arbete.

Har den här tiden påverkat hur du tänker om din framtid?

– Den har absolut påverkat min syn. Havsskruven ska kunna göra skillnad. Jag tror det bästa är att starta en organisation som kan få bidrag. Uppfinningen kommer nog göra mer nytta än tjäna in mycket pengar.

Axel tänker dra i gång organisationen och sedan också utveckla andra saker främst ur miljösynpunkt. Och det var inget han hade tänkt på innan han började den här resan.

– Jag hade tänkt på att bli sjökapten och andra yrken, men det finns så mycket skräp i havet och Havsskruven skulle kunna jobba tillsammans med andra lösningar. Min uppfinning passar i stilla vatten till exempel i hamnar. Den blir en pusselbit i något stort.

Axel Clase är ett levande bevis på att han och många andra ungdomar vill och kan bidra till att förändra världen, bara de får chansen. Den chansen kan starta med en uppgift i skolan.

Axels fyra råd till unga:

  • Var öppen och se problem omkring dig.
  • Var kreativ.
  • Fokusera på möjligheterna.
  • Ta vara på alla tips du kan få.

Text: Helena Thorén  Foto: Marc Femenia

Alumni

Kostnadsfritt för dig som deltagit i våra aktiviteter.

Gymnasiet

Anmäl intresse för kommande pilotprojekt redan idag.

Högstadiet

Ta med dina elever på Innovationsresan