Pedagogiska övningar till klassrummet

Utifrån Innovationsresans fem stationer Starta, Idea, Researcha, Designa och Förverkliga, finns praktiska och pedagogiska lektionsövningar som sätter fart på tanken och kreativiteten hos eleverna.

Till varje station i Innovationsresan finns en handfull pedagogiska lektionsövningar. De kan du ge elever som fastnat eller inte förstår stationen. Även om teamen arbetar självständigt i innovationsprocessen kan de behöva en hjälpande hand emellanåt.

Alla fem stationerna har många riktigt bra lektionsövningar. Du väljer bland de övningar som stöder eleverna i just den stationen de är. Klicka på övningens namn för att ladda ner den som pdf. Då öppnas den i ett eget fönster.

Övningarna till Starta-stationen passar bra att börja med om det är första gången ni ska arbeta med Innovationsresan.

Rekommenderade övningar där eleverna går igenom flera stationer i Innovationsresan.

Min hemma-robot
I denna övning lär eleverna sig grunderna i den kreativa processen för att utveckla en digital lösning. I lektionsövningen går eleverna igenom tre stationer i Innovationsresan. Den börjar med en idé och slutar med ett flödesschema.

Gör din egen app
Med hjälp av denna övning går eleverna igenom fyra stationer i Innovationsresan och utvecklar samtidigt sin digitala kompetens. Under arbetets gång lär eleverna sig problemlösning, algoritmer, flödesscheman och hur dataprogram är uppbyggda. I övningen tipsar vi om en zip-fil med koden till appen Snabbklipp. Ladda ner koden här.

Övningar till Starta-stationen

Kontraminns – boosta kreativiteten
Ge hjärnan en kreativitetsboost genom att tänka tvärtom.
Släpp loss och försök förutse historien och komma ihåg
framtiden.

På och under ytan
Visa upp föremål och säg vad det kan användas till, men du
får inte säga vad det egentligen används till. Fortsätt med
form, detaljer och material.

Pilleri, pillera
Plocka sönder en innovation och fundera över varför den
kom till från första början. Sätt sedan ihop delarna till en
egen prototyp.

Uppfinnare och innovationer
Vad gör en uppfinnare/innovatör på jobbet och känner du någon? Vad är
en innovation, kan det vara vad som helst? Här får elever
fundera på det.

Då, nu och i framtiden
Lär dig mer om hur innovationer utvecklas. Välj en
innovation och ta reda på det du kan om den. Tänk också på
hur den kan se ut i framtiden.

Tidsresan – gissa när
Gissa när innovationen gjordes. Eleverna får para ihop årtal
med innovation, ända från före vår tideräkning till idag.

Övningar till Idea-stationen

Fem saker som irriterar mig
Undersök problem i din vardag. Vad irriterar du dig mest på?
Hur skulle du vilja lösa problemet? Idea snabbt fram förslag.

Tänk om
Många goda idéer poppar upp när du hittar på nya sätt att
använda saker som redan finns. I den här övningen blir
gamla saker nya innovationer.

Idétorka?
Om det känns svårt att komma på helt nya idéer kan
du förbättra existerande innovationer. Använd en
funktionsanalys och ta dig ur idétorkan.

På spaning i verkligheten
Känns det som om allt redan finns? Så är det förstås inte.
Spana efter problem i verkligheten. Det finns massor av
innovationer att förbättra.

Mitt vardagsproblem
Bygg upp en problem- och idébank tillsammans.
Samla ihop vardagsproblem och försök gemensamt
hitta lösningar på dem.

As Easy As 536
En brainstorm-teknik som bygger på kombinationen av
elevernas kunskaper. Alla hjälper varandra att utveckla
idéer utan att prata i mun på varandra.

Övningar till Researcha-stationen

Sortera idéerna
Det är dags att granska idéerna. Hur ny, nyttig och
genomförbar är idén? Känns den bra och är den smart?
I övningen får du hjälp att sortera i två steg.

Tänk parallellt med tänkarhattar
Sex olika tänkarhattar hjälper eleverna att prata strukturerat
om en idé. Alla har samma hatt på och tänker parallellt.
Lathund finns.

Att skriva sekretessavtal
Innan du börjar prata med experter och kloka människor om
din idé ska de först skriva på ett sekretessavtal. Där lovar de
att inte berätta om idén. Varför är det viktigt?

Lär dig söka i patentdatabaser
Lär dig söka i patentdatabaser, både den svenska och en
internationell. Du letar efter lika eller liknande innovationer
för att få veta om din innovation är unik.

Patentstrategier
Det tillverkas kopior av innovationer så snart de blivit
succéer. Hur ska du kunna tjäna pengar på din innovation
och vilka konkurrenter har du? Gör en patentstrategi.

12 frågor om patent
Ordna en tipsrunda eller quiz och testa hur mycket ni lärt er
om patent. Tolv frågor med svar från patentingenjörer.

Övningar till Designa-stationen

Stäng av rödljuset i hjärnan
Nu är det grönt ljus för alla möjliga sätt att utveckla dina
idéer. Skriv, skissa och jobba i 3D – men gör det snabbt utan
att fastna i detaljer.

Materialmani
Lär dig mer om olika material och deras egenskaper. I vilka
sammanhang passar de och finns det framtida
användningsområden?

Rester som frestar
Kombinera dina idéer med kunskaper om återvinning. Samla
ihop sådant som ligger och skräpar och se vad du kan bygga
av dem.

Skriv ut en stol
Du ska designa en stol, men inte vilken stol som helst. Det
ska synas vem stolen är till för. Rita och skriv ut i 3D-skrivare.

Innovation + miljö = sant
När du utvecklar en innovation behöver du tänka på hur den
påverkar miljön. Här lär du dig om produktion, material,
förpackning och transport.

Konstruera och designa
Pröva olika lösningar på samma problem. Du tar lappar med
motsatsord, skissar på konstruktioner och gör sedan
prototyper. Testa och förbättra.

Övningar till Förverkliga-stationen

Fantastiska förpackningar
Förpackning och utformningen av innovationen hänger
ihop. Hur och var ska förpackningen användas? Och av vem?
Vad ska den tåla?

Undersök marknaden
Utveckling av innovationer sker idag alltmer tillsammans
med användarna. Vad vet du om dina användare? Lär dig
göra en marknadsundersökning.

Argumentera mera
Visst är din innovation genial. Nu gäller det att förklara
det för andra. Du lär dig att övertyga genom att förstå hur en
trovärdig argumentation går till.

Övertyga med retoriska grepp
Retorik är konsten att övertyga. Redan under antiken
användes talekonsten. Pröva retorikens tre grundstenar:
logos, pathos och ethos.

Presentera din idé i Draknästet
Arrangera en övning där eleverna får träna sig i att
presentera sin innovation för investerare. De förbereder en
fem minuter lång presentation.

Ta del av hela Innovationsresan

Fyll i uppgifterna för att ladda ner den kostnadsfria lärarhandledningen.

Jag är(Obligatoriskt)
Samtycke(Obligatoriskt)