Skip to content Skip to sidebar
Unga Innovatörer logotype

Begreppslista för en kreativ lärmiljö

Text: Helena Thorén Foto: Marc Femenia

20 september 2023

Stockholm, Sweden 2021 11 02 Maker Camp På Tekniska Museet. Unga Innovatörer.
Stockholm, Sweden 2021-11-02 Maker Camp på Tekniska Museet. Unga Innovatörer.

När man arbetar med innovation i skolan är det viktigt att eleverna har tillgång till en inspirerande miljö för idéutveckling och kreativt skapande. Denna plats ska också ge ungdomarna möjligheten att utveckla, testa och visualisera sina idéer. Rent praktiskt kan det därför innebära en plats med ordentliga arbetsytor och tillgång till de olika material, verktyg och (eventuella) maskiner som behövs för att visualisera en idé. Platsen kan gärna också vara inspirerande i sin utformning och inredning. Organiska former, mjuka material, färgglada detaljer och levande växter kan vara exempel på saker som kan göra ett klassrum lite mer inspirerande och ge eleverna kreativ energi. Bilder, video eller fysiska föremål som visar spännande innovationer, mekaniska modeller, konstruktioner och material kan också spä på kreativiteten.
Den kreativa miljön kan vara en permanent lösning, finnas tillgänglig som pop-up som man tar fram vid behov eller vara ett fullvärdigt Makerspace. Platsen kan vara klassrummet som enkelt förvandlas med ett pop-up labb för idéutveckling och prototypframtagning alternativt ett separat Makerspace på eller utanför skolan.

3D-printning 

Utskrifter av tredimensionella modeller och prototyper i en 3D-skrivare inför att testa lösningens funktioner och egenskaper. Läs mer!

CAD

Datorstödd konstruktion (kallad Computer Aided Design) innebär att man utformar ritningar och modeller med hjälp av programvara. 

Flödesschema 

Ett flödesschema beskriver hur algoritmerna i en digital lösning, till exempel en app, hänger ihop och visar hur koden ska fungera steg för steg. Läs mer! 

Idélabb 

Öppna skolans idélabb i ditt klassrum. Det behöver inte vara krångligt, med några enkla förändringar går det att skapa rätt stämning. Resultatet blir lektioner där idéer får tänkas fritt och sägas högt. Läs mer! 

Industridesign 

Industridesign är det sista steget innan masstillverkning av en innovation kan starta. Det omfattar allt från form, funktion, hantering, hållbarhet, materialåtervinning och produktgrafik. Läs mer! 

Laserskärning 

Med hjälp av en datorstyrd laserstråle bränns en form eller en gravyr i det material man valt, till exempel trä. Läs mer!

Makerspace 

Ett Makerspace är en högteknologisk verkstad för kreativt skapande och tester av innovativa lösningar. På en skolas Makerspace kan det finnas 3D-skrivare, laserskärare, simuleringsprogram, olika verktyg och maskiner (som avancerade symaskiner) och robotar. Läs mer!

Mock-up

Mock-up är en variant av fysisk modell, en förlaga eller föregångare till en slutgiltig design vars syfte är att få feedback från en potentiell eller tänkt användare genom interaktion med visualiseringen.

Modell 

En modell av lösningen visar de viktigaste funktionerna i designen hos den tänkta innovationen. Det kan vara sådant som form, storleksförhållanden, var olika delar sitter och material. Modellen kan vara… 

  • En fysisk modell som går att ta på, vrida och se från olika håll. Lösningen blir konkret på ett sätt som en skiss eller ritning inte är. 
  • En digital tredimensionell modell i datorn. Den kan visas från olika vinklar och i olika material. Om man kan låna utrustning för Virtual Reality kan lösningen presenteras i en tänkt miljö. Läs mer!

MVP 

Minimal Viable Product är den första versionen av den färdiga innovationen. En version man kan låta de som ska använda den få se och testa. Det är första gången lösningen prövas i verkligheten. Läs mer!

Prototyp 

Syftet med prototypen är att kunna testa om lösningen når de krav man ställt på innovationen. Med hjälp av prototypen får den unga innovatören svar vad som fungerar och vad som behöver förbättras. Läs mer!

Prototyplabb 

Det är centralt i en innovationsprocess att kunna bygga en prototyp över lösningen. Den byggs i ett prototyplabb. Det låter avancerat, men labbet behöver inte ha dyra maskiner eller ny programvara. Det kan vara Shitty Prototyping! Läs mer!

Ritning 

En ritning är en skalenlig avbildning av lösningen. Den utgår från en skiss, kravspecifikation och ett koncept. Ritningar följer standarder i de branscher som innovationen utvecklas för. Läs mer! 

Skiss 

En skiss kan man göra med penna och papper på fri hand. Det är ett stöd när idéer ska ta form, alltså i ett tidigt skede av innovationsprocessen. Läs mer!

Back to top