Unga innovatörer gav undersökningsinstitutet Verian (då kallad Kantar Public, fd Sifo) i uppdrag att fråga lärare på högstadie- och gymnasieskolor om deras undervisning om innovation. Lärarundersökningen visar att skolan brister i sitt uppdrag att ge alla elever undervisning så att de kan omsätta sina idéer i handling och utvecklas så att det främjar deras innovativa förmågor. Förmågor som beskrivs i termer av kreativitet, problemlösning och samarbetsskicklighet samt innovationstänkande. Undersökningen är den första i sitt slag och pekar på stora möjligheter att vända denna brist till en styrka i den svenska skolan.
7 av 10 lärare upplever att elever i låg grad eller inte alls undervisas om innovation och innovationstänkande i skolan i dag. Det är den slutsats man kan dra i den första stora undersökningen av denna del av skolans uppdrag. Resultatet baseras på svar från över tusen högstadie- och gymnasielärare.
Att undervisningen ändå sker i viss mån – lite mer än hälften svarar att de själva arbetar med innovation/innovationstänkande i skolan – kan indikera att det tas upp på lektioner men inte på sådant sätt att eleverna verkligen undervisas om det. Men viljan finns där, det vittnar flera lärarcitat om.
”Framgångsrika temaarbeten bygger på lärare som vågar testa nya arbetsområden och arbetssätt” – lärare i undersökningen
”Problemet är inte det innovativa. Problemet är att alldeles för många elever har otillräckliga förkunskaper för den nivå de befinner sig på. Det går sällan att vara relevant innovativ utan kompetens och kunskaper i ämnesområdet i fråga” – lärare i undersökningen
Alla resultaten i undersökningen redovisas här.