Skip to content Skip to sidebar
Unga Innovatörer logotype
Gymnasiet

Ämnesintegrerat lärande i kreativ skolmiljö

När elever på Teknikprogrammet löste problem som eleverna på Vård- och omsorgsprogrammet hittade på sina APL-platser blev undervisningen på riktigt. De arbetade över ämnesgränserna, fick verkliga uppdrag och kunde hjälpa varandra. Navet i projektet heter Innov8 från Unga innovatörer.

Text: Helena Thorén Foto: Curt Nicolin Gymnasiet / Unga innovatörer

11 augusti 2023

CNGDSC00788
Elever som går andra året på Teknikprogrammet.

Camilla Segervall har testat Innov8-konceptet i två år som lärare på Curt Nicolin Gymnasiet i Finspång. Skolan är en av ett dussintal utvalda gymnasieskolor i Sverige som medverkar i utvecklingen av utbildningskonceptet för gymnasieskolan under ledning av Unga innovatörer.

Under läsåret som gick, 2022/2023, testade Camilla och hennes kollegor att använda Innov8 för ämnesintegrerade projekt. Då samarbetade lärare på teknikprogrammet i kärnämnen med karaktärslärare i teknik och CAD. Vårdelever var beställare med problem från sina APL-platser som teknikelever skulle skapa lösningar till. Projektet ”Finns forskaren i mig!” var en träning att arbeta på vetenskaplig grund med Innov8-processen och lösa problem med modern teknik.

– Det var ett 20-tal vårdelever som hittade problem under sina arbetsplatsförlagda lektioner, APL, och beställde lösningar för dem av teknikeleverna. Det kunde vara till exempel hur blinda ska hitta till nödutgången eller hur döva ska uppleva musik, berättar Camilla Segervall.

Teknikeleverna hade två veckor på sig att utveckla lösningar därefter skulle de presentera dem för beställarna, det vill säga vårdeleverna, som valde ut de bästa förslagen.

– Teamet som utvecklade en lösning för att döva skulle kunna känna musiken genom vibrerande skosulor tog med den som sitt tävlingsbidrag i Blixtlåset. De gick till final! Och under processens gång upptäckte de att sulorna också skulle kunna hjälpa personer med en nervsjukdom. Teamet bestämde sig då för att de ville fortsätta utveckla sin innovativa lösning, fortsätter Camilla.

Testet under läsåret visade att ämnesövergripande undervisning är en väg framåt. Det är också motiverande för eleverna att hjälpa varandra i projekt.

CNG 98 O 7b0a6579
CNG 142 O 7b0a7846

Samma sak händer när man tar in verklighetsnära uppgifter i skolarbetet. På Curt Nicolin Gymnasiet har elever fått arbeta med lösningar för framtiden till exempel med att reglera belysningen på en gångväg och med att leverera mat med drönare. Allt för att hjälpa kommunen att spara energi.

– Det var teknikelever i årskurs 2 som använde Innov8 för energisparande lösningar. Det blev så bra. Ett skäl är att det blev enkelt för dem när de hade Innov8-processen att hålla sig till.

Så att få arbeta ämnesintegrerat, att hjälpa varandra och att ta in verkligheten i undervisningen verkar varit lyckosamt. Det gäller också att kunna testa modeller av de innovativa lösningarna. En förutsättning är att kunna bygga prototyper och testa dem. Det kan variera mellan skolor. Hos Camilla Segervall är den kreativa lärmiljön en dröm och den har blivit en framgångsfaktor.

– Vi använder nu en del av skolan som förut användes till bibliotek. Främst för att det är stora salar. Där har vi 3D-printers, arbetsbänkar och plats för mycket material. Så vi har resurserna och även kraven uppifrån att använde dem. Jag har sett att om vi höjer kvaliteten i lärmiljön så får vi med oss eleverna. Inte bara därför, utan också för att de vet att det är på riktigt. De lägger ner hela sin själ i utvecklingen av sina prototyper för att det är ett autentiskt problem och deras lösning kommer att vara till nytta för någon.

CNG 288 O Dsc07802
Elever testar drönare.

Det låter fantastiskt, men vilka svagheter kan du se?

– Det är lätt att det bara blir görande. Därför är det viktigt att få in reflektioner över innovationsprocessen. Lyfta tillbaka eleverna till den liggande åttan och självklart måste det också finnas faktakunskaper i grunden.

Kollegor till Camilla har ställt just den frågan ”Hur kommer mina fackkunskaper in?”. En relevant fråga som lärarna behöver tid tillsammans för att kunna lösa. Finns det någon styrka du vill peka på?

– Det är en klar fördel att man aldrig blir färdig med Innov8-processen. Eleverna kan fortsätta och fortsätta att utveckla lösningar. Det finns inget slut på Innov8-processen.

Back to top