Inför temadagen hade Petronella brutit ner läromedlet Innov8 som Unga innovatörer erbjuder gymnasieskolor kostnadsfritt i enklare delar. Med det stödet arbetade eleverna i mindre team fram olika idéer som de presenterade för varandra. Teamen röstade fram sina bästa idéer som de fick pitcha inför tre politiker, bland annat Tomas Selin som är ordförande i gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden i Huddinge. Så hur gick det?
– Det var väldigt lyckosamt för yrkeseleverna. Det enda vi får tänka ett varv till om var AI i skolan. Det var lite för svårt.
Så vad kom eleverna på? Bland barn- och fritidselevernas hälsoutmaning var en idé ”Kan vi tillsammans bestiga Mount Everest?” Skolhuset har åtta våningar och om eleverna räknar alla steg de tar i trapporna under en period räcker det då för att bestiga världens högsta berg? Det är frågan.
Elever från Bygg- och anläggning pitchade en idé om ett utegym på skolan. Fordonselever hade en idé om att föreslå en lagändring. De hade nämligen hittat en lucka i lagen i förhållande till verkligheten. Inte illa! Kollegor till Petronella var imponerade och eleverna tyckte det var en kul dag.
Hur ska ni fortsätta?
– Den 7 februari 2025 har vi nästa temadag. Utifrån de idéer som kom fram ska eleverna då handgripligen utveckla dem till modeller av sina lösningar. Sedan kommer vi ha en utställning i skolan och bjuda in andra skolor till den.
Planeringen inför den temadagen startade redan i början på oktober då programlagen skulle välja några idéer att arbeta vidare med inför dagen.
– Jag nappar på lärarnas idéer och den positiva energin sprider sig i skolan. Det är så vi bygger skolans varumärke. Det finns inga genvägar i det arbetet, avslutar Petronella Lundberg.