Skip to content Skip to sidebar
Unga Innovatörer logotype
Gymnasiet

Innovation på temadag bygger skolans varumärke

Sågbäcksgymnasiet i Huddinge kommun, söder om Stockholm, har en handfull yrkesinriktade gymnasieprogram. I kommunen är näringslivet blomstrande och stort, och viktiga mottagare av nybakade studenter från gymnasieskolorna. Så vad kan en skola göra för att locka till sig de bästa eleverna?

Text: Helena Thorén Foto: Fredrik Skeppholm

8 oktober 2024

Sågbäcksdagen
Den 18 september samlades alla elever och lärare på yrkesprogrammen för att ta första stegen mot kreativare elever som driver innovationsprojekt på lektionerna.

Som alla vet är eleverna de bästa influencers för att sprida bra vibbar om den skola de går i. Det vet också Petronella Lundberg biträdande rektor på Sågbäcksgymnasiet i Huddinge kommun. Därför frågade hon sig ”Hur kan vi tillsammans skapa en attraktiv skola?” när hon i våras lade upp varumärkesarbetet och bestämde att under höstterminen arrangera en temadag för hela skolan. Hon planerade att elever och lärare från alla program och alla årskurser gemensamt skulle få ägna en heldag åt innovationer och kreativitet. Hur kom du på att använda Unga innovatörer under temadagen?

– Jag fick tipset av vår utbildningsledare på kommunens gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltning. Jag ville med temadagen modellera för lärarna hur de kan göra för att lyfta in innovation i undervisningen, berättar Petronella Lundberg, och därmed göra skolan attraktivare.

 

Temadagen den 24 september började med att Petronella intervjuade Unga innovatörers medarbetare Niclas Ekholm om vad en innovation är och vad en innovatör gör. Så att alla hade samma förståelse inför de workshoppar som dagen skulle ägnas åt.

– Eleverna var ovana vid att arbeta i innovationsprocesser så de behövde den starten. Sedan fick de gå till den workshop som de var mest intresserade av.

Det var mycket att välja på. Det fanns en workshop om elfordon och elektrifiering, en annan som byggde på en hälsoutmaning, en tredje skulle resultera i ett nytt temakoncept för restauranger. Det fanns två allmänna workshops, dels om hur den fysiska skolmiljön kan bli mer trivsam, dels om hur AI kan användas i skolarbetet.

Sågbäcksdagen 18 sept 2024
Sågbäcksdagen 18 sept 2024

Inför temadagen hade Petronella brutit ner läromedlet Innov8 som Unga innovatörer erbjuder gymnasieskolor kostnadsfritt i enklare delar. Med det stödet arbetade eleverna i mindre team fram olika idéer som de presenterade för varandra. Teamen röstade fram sina bästa idéer som de fick pitcha inför tre politiker, bland annat Tomas Selin som är ordförande i gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden i Huddinge. Så hur gick det?

– Det var väldigt lyckosamt för yrkeseleverna. Det enda vi får tänka ett varv till om var AI i skolan. Det var lite för svårt.

Så vad kom eleverna på? Bland barn- och fritidselevernas hälsoutmaning var en idé ”Kan vi tillsammans bestiga Mount Everest?” Skolhuset har åtta våningar och om eleverna räknar alla steg de tar i trapporna under en period räcker det då för att bestiga världens högsta berg? Det är frågan.

Elever från Bygg- och anläggning pitchade en idé om ett utegym på skolan. Fordonselever hade en idé om att föreslå en lagändring. De hade nämligen hittat en lucka i lagen i förhållande till verkligheten. Inte illa! Kollegor till Petronella var imponerade och eleverna tyckte det var en kul dag.

Hur ska ni fortsätta?

– Den 7 februari 2025 har vi nästa temadag. Utifrån de idéer som kom fram ska eleverna då handgripligen utveckla dem till modeller av sina lösningar. Sedan kommer vi ha en utställning i skolan och bjuda in andra skolor till den.

Planeringen inför den temadagen startade redan i början på oktober då programlagen skulle välja några idéer att arbeta vidare med inför dagen.

– Jag nappar på lärarnas idéer och den positiva energin sprider sig i skolan. Det är så vi bygger skolans varumärke. Det finns inga genvägar i det arbetet, avslutar Petronella Lundberg.

Back to top