Tre innovativa förmågor
Kreativitet behöver vi för att kunna tänka fritt och bryta repetition av kända mönster. Kreativitet är en mänsklig resurs – kanske vår viktigaste – som hjälpt oss utveckla de samhällen vi lever i idag. Att vi har förmågan att skapa något nytt är en gåva värd att vårda och uppskatta. Men kreativitet är inte enbart en medfödd talang, det kan tränas och förfinas. För att göra det i skolan behöver eleverna för det första utrymme, framför allt i tid. För det andra coachning. Att vara kreativ innebär också stunder av tvivel – ja, till och med rädsla emellanåt. För det tredje mod för att växa i sin kreativitet. Mod att ge sig ut i det okända.
Problemlösningsförmåga behövs för att kunna hitta innovativa sätt att lösa problem på. Visste du att det är de elever som prövat flest idéer (även flest riktigt dåliga) för att lösa ett problem som är de som får de originellaste idéerna? Varför är det så? Jo, för de med flest idéer och som även misslyckats flest gånger, är de som försökt mest. Den där drivkraften att försöka om och om igen är så värdefull och borde uppmuntras mycket mer i skolan.
Samarbete i team, grupparbete är inte nödvändigtvis samarbete. Det säger ingenting om kvaliteten i samarbetet mellan eleverna. Att träna sin samarbetsskicklighet behövs för att kunna arbeta i kreativa team där allas kompetenser tas tillvara. Ett team som består av både adaptiva och innovativa personer löser problem bättre och tillsammans fattar de klokare beslut. Om alla i teamet accepterar och välkomnar varandras olikheter minskar dessutom konflikterna. Alla kan då bidra med idéer.