– Möjligheterna att motivera eleverna har aldrig varit större. Det säger en av lärarna som använder den pedagogiska metoden Innovationsresan i undervisningen. Hans elever lyckades så bra i innovationstävlingen att han vann ett lärarpris.

Markus Svensson från Skanör Falsterbo Montessoriskola, vet hur värdefullt det är att arbeta med kreativitet i skolan. Eleverna blir fokuserade när de utvecklar innovationer utifrån sina egna idéer. Det ger arbetsro i klassrummet. Och arbetsro är som alla vet en förutsättning för inlärning.

Markus Svensson, vinnare av Unga innovatörers Lärarpris för högstadiet 2019.

Eleverna förstår också nyttan och glädjen av kunskapen de fått i olika ämnen när den förankras i en verklighet de själva känner till. Då blir lärandet meningsfullt.

Klasserna arbetar i en skolversion av innovationsprocessen kallad Innovationsresan. Tillsammans med några av lektionsplaneringarna och övningarna som finns på hemsidan blir undervisningen enkel. Eleverna sköter det mesta själva med hjälp av den kostnadsfria digitala läroboken ”Min innovationsresa”. Du som lärare slipper planera lektionerna så mycket och när eleverna kommit igång med att tänka blir de självgående.

– När jag gick i skolan vet jag att tävlingen fanns, men mina lärare plockade aldrig upp den. Så det var det första jag gjorde när jag blev lärare. Vi ska vara med i tävlingen, berättar Markus.

Markus Svensson var en av fyra lärare som vann lärarpris 2019 och fick komma till Nobel Prize Museum i Stockholm för att ta emot stipendium. Pengar som ska gå till att utveckla undervisningen. Markus valde att köpa in nya spel i uppsättningar för helklass. Han fick dessutom en fribiljett till lärarseminariet under Nobelveckan.

Vill du också vinna? Låt dina elever vara med i Sveriges största innovationstävling för unga, Årets unga innovatör. Bland de lärare som har många elever som gått långt i tävlingen väljs årets vinnare av Lärarpriset.

Text: Helena Thorén / Foto: Marc Femenia