Immaterialrätt
Vet du skillnaden mellan varumärken, designskydd och patent? Det får du reda på här!
Text: Helena Thorén
20 januari 2023
Patent – skyddar tekniken
Patent skyddar tekniska lösningar och funktioner under en viss tid. Innovationen måste först uppfylla några kriterier: den måste vara ny och den måste skilja sig väsentligt från andra. Den ska dessutom vara en teknisk lösning på ett problem.
Innan patent söks gör man en nyhetsgranskning, så att man inte söker patent för något som redan är patenterat. Det är alltså inte helt lätt att söka patent. Patentbyråer hjälper innovatörer med det praktiska.
Om du beviljas ett patent får du för en årlig avgift ensamrätt att tillverka och sälja innovationen i 20 år. Du söker patentet i det land där du vill ha ditt skydd. Vill du skydda din innovation i flera länder måste du alltså söka patent i flera länder. Exempel på patent är lokalbedövningen, läspennan, klädnypan, lego och robotdammsugaren. Det finns elever som fått patent på innovationer de utvecklat i skolan.
Det är allt vanligare att användarna av innovationen deltar i produktutvecklingen. Öppen programvara eller open source, är exempel på det. Användarna bjuds då in i utvecklingsprocessen.

Designskydd – skyddar formen
För produkter som inte har en ny teknisk lösning går det inte att få patent. Men har produkten en ny form kan du i stället söka designskydd, även kallat mönsterskydd.
Det skyddar formen och utseendet på produkten.
Därför är det ofta bra att komplettera ett patent med ett designskydd, så att man även skaffar sig den lagliga rätten att vara ensam på marknaden med sin unika utformning. Exempel på produkter som man ofta skyddar designen på är mobiltelefoner, bilmodeller och möbler.

Varumärkesskydd – ett sätt att bli unik
Finns det många likadana varor på en marknad kan det vara bra att registrera ett varumärke. Ett varumärke kan vara ett ord, en logotyp, en ljudslinga eller liknande. Med hjälp av varumärket kan du skapa förpackningar, reklam och design som särskiljer din innovation från andra.
Ensamrätten gäller tills vidare, men kan upphävas om varumärket inte används under en femårsperiod. Du kan också arbeta in ett varumärke med hjälp av marknadsföring, utan att ansöka om särskilt skydd. Exempel på varumärken är Lego, H&M, Ericsson och Hemglass (även deras ljudslinga är varumärkesskyddad).

Upphovsrätt – kan inte köpas
Upphovsrätten, eller copyright, är en laglig ensamrätt för unika konstnärliga och litterära verk. Den som gjort verket kallas upphovsperson. Rätten övergår inte till den som köpt eller fått ett verk.
Upphovsrätt kan alltså inte köpas utan innehas alltid av den som gjort verket. Exempel på vad som skyddas av upphovsrätt är litteratur, artiklar, foton, målningar, skulpturer, serier och musik.
