Sju TCO-anslutna fackförbund med många ingenjörsmedlemmar ville få en ideell förening som skötte utbildnings- och yrkesfrågor. De bildade Svenska Ingenjörssamfundet, ISF, som kom att ändra namn till Ingenjörsamfundet och senare till Unga innovatörer. Det övergripande målet var då att arbeta för att tekniken ska användas på bästa sätt i människans tjänst för ekonomisk tillväxt och en ökad levnadsstandard. Centralt var också att stimulera nyskapandet, det vill säga att satsa på nya idéer som kan utvecklas till innovationer.
Från Ingenjörssamfundet till Unga innovatörer
Ingenjörssamfundet startade tidningen Ny Teknik tillsammans med Svenska Teknologföreningen.
Den japanska statsledningen skickade en inbjudan att delta i en internationell uppfinnartävling för unga till den svenska regeringen. Vid detta tillfälle fanns ingen verksamhet för detta. Uppdraget gick till ISF och Svenska Uppfinnareföreningen att starta något.
Vetenskapen var vid den tidpunkten mer övertygad om att individers kreativa förmåga gick att utveckla mångfalt. Redan i början av 1970-talet hade ISF tillsammans med Svenska Uppfinnareföreningen diskuterat möjligheterna att starta ett ungdomsprojekt. Tanken var att Finn upp skulle visa att teknik och naturvetenskap är roligt. Om fler ungdomar tyckte om det, skulle fler välja teknisk och naturvetenskaplig gymnasieutbildning och i förlängningen skulle Sverige få fler ingenjörer.
Uppfinnartävlingen Finn upp startades av ISF i samarbete med Svenska Uppfinnareföreningen och med Ny Teknik som mediapartner. Landets högstadieelever bjöds in per post till tävlingen via Skolöverstyrelsen, numera heter myndigheten Skolverket.
ISF fick statsbidrag för förberedelsarbete inför uppfinnartävlingen i regleringsbrevet från Utbildningsdepartementet till Skolöverstyrelsen. Statsbidraget har betalats ut årligen sedan 1978.
Partner för tävlingen var Salénstiftelsen.
Ett enklare pedagogiskt handledarmaterial togs fram med nedslag i processen och definitioner av centrala begrepp som uppfinning.
Tävlingen blev en succé, 600 tävlingsbidrag kom in. En jury som leddes av statsminister Thorbjörn Fälldin utsåg vinnare. Övriga juryledamöter var Kerstin Anér, Lennart Bodström, Sven Brohult, Tore Browaldh, Tage Erlander, Sven Fagerberg, Gunnar Hambreaus, Karl-Eric Knutsson, Curt Nicolin, Gunnar Nilsson, Baltzar von Platen, Anders Rasmuson, Agda Rössel, Sven Hampus Salén, Stig Synnergren, Birgitta Ulvhammar och Bengt-Arne Vedin.
Bland vinnarna fanns Fredrik Jeppsson som tävlade med Sirenen, en uppfinning för att koppla ihop utryckningsfordonens blåljus med en ljudsiren. En lösning som alla utryckningsfordon använder i dag.
ISF blev huvudarrangör för uppfinnartävlingen som kom att gå av stapeln i princip var tredje år fram till 2014 då den började arrangeras varje år. Målet sattes att få in 10 000 tävlingsbidrag per år.
Skolöverstyrelsen informerade landets samtliga högstadieskolor om Finn upp. Marknadsföringen sköttes av Ny Teknik.
Partner för tävlingen var Salénstiftelsen, Trygghetsrådet SAF/PTK samt Forskningsrådsnämnden.
Succén fortsatte, 2000 tävlingsbidrag lämnades in. Prisutdelare var prins Bertil. Många fantastiska uppfinningar lämnades in av elever. Bland dem en fröfördelare som Petter Johansson utvecklat. Petter utsågs att representera Sverige i en internationell uppfinnartävling i Japan och han vann första pris!
Skolöverstyrelsen informerade återigen landets samtliga högstadieskolor om Finn upp. Marknadsföringen sköttes av Ny Teknik.
Joakim Byström från Härnösand tävlade och vann med en miljövänlig lösning för lerduveskytte, Isduvan. Efter vinsten började han alltid ha med sig en anteckningsbok för att skriva upp problem som behövde en lösning. Ett bra tips för alla.
Finn upp får kungligt beskydd av Hans Majestät Konungen. Skolöverstyrelsen informerade återigen landets samtliga högstadieskolor om Finn upp. Marknadsföringen sköttes av Ny Teknik.
Detta tävlingsår lämnades lika många bidrag in av tjejer som av killar.
Samma år kommunaliserades skolväsendet och Skolverket bildades.
Finn upp fick vara med i Sommarlovsmorgon hela sommaren, och TV-programmet Hajk visade uppfinnare och uppfinningar.
I ett mindre format tas Uppfinnarresan fram för att hjälpa elever genom innovationsprocessen.
Skolverket informerade återigen landets samtliga högstadieskolor om Finn upp. Marknadsföringen sköttes av Ny Teknik som därefter tackade för sig.
7265 tävlingsbidrag lämnades in. All Time High! Kungen fortsatte som prisutdelare, hurra!
Efter 23 år som uppfinnartävling för unga hade intresset blivit så stort i skolorna att det krävdes ett permanent kansli med en anställd projektledare.
Finalen i den nionde uppfinnartävlingen ägde rum på Tekniska museet i Stockholm den 12 maj med kungen som prisutdelare för sista gången. 21 uppfinningar med 34 unga uppfinnare fick ta emot stipendier på mellan 3 000 – 5 000 kr. Totalt tävlade 166 skolor och 4 819 elever med 51 procent tjejer, 49 procent killar.
Finn upp fick kunskapspris i kategorin Folkrörelse/organisation från NE Nationalencyklopedin. Kunskapspriset var Sveriges mest etablerade pris till stöd för kunskap och nyfikenhet. Det instiftades 2002 av Nationalencyklopedin och hade en total prissumma på 1,5 miljoner kronor (250 000 kr/pris). Pristagarna var förebilder som på lustfyllda sätt inspirerat till att söka kunskap.
Finn upp fick pengar från EU för att ha en projektledare i Västerbotten. Hon åkte runt under ett år till högstadieskolorna och informerade om Finn upp. Det gav fin respons, mer än tio år senare var Västerbotten i toppen av antal inlämnade tävlingsbidrag per invånare.
Finalen i uppfinnartävlingen ägde rum på Tekniska museet i Stockholm. 25 uppfinningar med 47 unga uppfinnare fick ta emot stipendier på mellan 3 000 – 5 000 kr. Totalt tävlade 223 skolor och 7 579 elever, lika många tjejer som killar.
Prisutdelare var Kronprinsessan Victoria för första gången.
Två av årets finalister vann pris i den internationella innovationstävlingen för unga som gick i Seoul i Sydkorea.
Guld vann Stefan Helmersson från Öje skola i Järvsö. Han hade uppfunnit den hopfällbara juiceförpackningen.
Silver vann Anna Axelson från Nyckelskolan i Södertälje. Hon hade utvecklat innovationen 2K-flaskan (tvåkorks-sportflaskan) som hon året efter tog världspatent på med namnet Binibottle.
Det var trettio år sedan uppfinnartävlingen Finn upp startade. Det skulle firas! En spektakulär prisutdelning planerades.
Island fick licensavtal för att driva Finn upp.
Telekombolaget Ericsson tecknade partneravtal där de bland annat stod för eget pris i tävlingen.
På Berns salonger i Stockholm underhöll artister från Cirkus Cirkör. I långa linor som hängde ner från taket klättrade akrobater. På scenen stod konferencier Karin Adelsköld och skojade med publiken och kronprinsessan var på plats för att dela ut stipendierna. 22 uppfinningar med 36 unga uppfinnare fick ta emot stipendier på mellan 3 000 – 5 000 kr. Totalt tävlade 300 skolor och 8 550 elever. Vilken fest det var!
Finn upp ställdes ut av Svenska Institutet i USA på Sveriges ambassad i Washington.
När den nya läroplanen för grundskolan började gälla hjälpte lärare från Torsviks skola i Lidingö till med bedömningsstöd i ämnet Teknik. Elevernas prestationer under utvecklingen av egna uppfinningar kunde kopplas till syfte och centralt innehåll.
Uppfinnartävlingen drar i gång igen. Denna gång kan ungdomarna lämna i sina tävlingsbidrag digitalt – och endast digitalt.
På Berns salonger i Stockholm tog 33 unga uppfinnare med 21 uppfinningar emot stipendier på mellan 3 000 – 5 000 kr. Totalt tävlade 213 skolor och 4 178 elever.
I varje nummer av serietidningen Kalle Anka presenterades klurigheter och läsarna fick tips på hur de kan hitta på egna uppfinningar.
Samarbete startade med Unga forskare.
Från nu kördes uppfinnartävlingen oftare, allra helst varje år!
Finalen i den trettonde uppfinnartävlingen ägde rum på Tekniska museet i Stockholm den 8 maj 2014. 6 uppfinningar med 12 unga uppfinnare fick ta emot stipendier på mellan 3 000 – 5 000 kr.
En delegation uppvaktade Utbildningsdepartementet.
Finalen i Sveriges största uppfinnartävling ägde rum på Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien i Stockholm. 12 uppfinningar med 21 unga uppfinnare fick ta emot stipendier på mellan 1 000 – 5 000 kr. Totalt tävlade 167 skolor och 1 920 elever med 51 % tjejer, 48 % killar och 1 % hen.
Årets konferencier var Caxton Njuki, mannen som brinner för att hjälpa andra att växa. Prisutdelare var John Elvesjö, grundare till världsledande företaget Tobii som utvecklat produkter för ögonstyrning (eye tracking).


På Nobelprismuseet i Stockholm prisades årets bästa tävlingsbidrag. 10 uppfinningar med 15 unga uppfinnare fick ta emot stipendier på mellan 1 000 – 5 000 kr. Totalt tävlade 1405 elever.
Årets konferencier var Victoria Dyring, programledare för Vetenskapens värld och Nobelstudion på Sveriges Television. Prisutdelare var Christer Fuglesang, Sveriges första astronaut och professor i Rymdfart vid Kungliga Tekniska högskolan.
Stort medialt intresse för prisutdelningen. Usama Hammur med sin uppfinning Fottag blev kändis.
Ägarna antog en femårsplan, 2018 – 2022, för att utveckla verksamheten. Bland målen fanns lärobok och lärarhandledning till högstadiet, anpassning av den pedagogiska metoden Uppfinnarresan till gymnasiet, digitalt lärverktyg, öka antalet tävlande högstadieelever, starta alumniverksamhet, utöka organisationen och finansieringen.
Nytt kostnadsfritt läromedel lanserades på högstadieskolor. Läromedlen kunde laddas ner och det gjorde fler än 3 500 lärare i skolor i över 180 kommuner och samtliga län.

Stockholm, Sweden 2019-05-13
Finn upp:s prisutdelning.
Finn upp.
Finalen i Sveriges största innovationstävling för unga ägde rum på Nobelprismuseet i Stockholm. 11 innovationer med 11 unga innovatörer fick ta emot stipendier på mellan 1 000 – 5 000 kr. Totalt tävlade 1215 elever med 45 % killar, 52 % tjejer och 3 % hen.
Årets konferencier var Victoria Dyring, programledare för Vetenskapens värld och Nobelstudion på Sveriges Television. Prisutdelare var Joakim Byström, grundare och VD för solenergibolaget Absolicon. Joakim var en av vinnarna i tävlingen 1985. Grundaren av Finn upp Sune Hilstad firas.
Stort medialt intresse för 40-årsjubilerande prisutdelning.
I mars stänger Sverige ner när viruset Covid-19 sprider sig över världen. Många skolor inför fjärrundervisning. Trots det lämnade över 650 elever in tävlingsbidrag. 13 pristagare korades och fick chansen att komma till Stockholm den 21 september. Där tog de emot stipendium i ett bantat firande med bara deras nära och kära i publiken på Nobelprismuseet.
Årets konferencier var Victoria Dyring, programledare för Vetenskapens värld och Nobelstudion på Sveriges Television. Prisutdelare var Micael Dahlen, professor vid Handelshögskolan i Stockholm.
Allmänna Arvsfonden beviljade ett treårigt projekt för anpassning av utbildningskoncept till gymnasieskolan. Konceptet döptes till Innov8. Projektledare och utbildningsansvarig rekryteras.
Företag, stiftelser och privatpersoner kunde stödja verksamheten. Partner- och sponsoransvarig rekryteras.
Verksamheten byter namn till Unga innovatörer.
Ännu ett år med stora svårigheter att bedriva undervisning på grund av restriktioner.
Tävlingen fortsatte ändå och drygt 520 elever lämnade in tävlingsbidrag. 20 pristagare korades i fyra kategorier (klimat & miljö, samhällsnytta, teknisk lösning och digital lösning) och fick chansen att ta emot sina stipendier på Nobelprismuseet i Stockholm.
Konferencier var Victoria Dyring, programledare Vetenskapens värld och Nobelfestligheterna. Prisutdelaren var Mouna Esmaeilzadeh, läkare, hjärnforskare, entreprenör och tv-profil.
Ett innovationsstipendium för unga på 25 000 kronor delas ut för första gången. Pengarna ska stötta stipendiaten att fortsätta utveckla sin lösning och komma ett steg närmare ett förverkligande.
TV-programmet Lilla Aktuellt som sänds på Sveriges Television var på plats och fångade de stora ögonblicken.
Tillsammans med pilotskolor utvecklades utbildningskonceptet, Innov8, för gymnasiet med utmaningsdriven innovationsprocess. I verklighetsnära Innov8-projekt tränas elevernas kreativitet, problemlösning och samarbetsskicklighet.
För första gången heter tävlingen Årets unga innovatör och äntligen släpps högstadieeleverna in i klassrummen. Tävlingsbidrag från över 500 elever i hela Sverige tävlade läsåret 2021/2022, i delvis nedstängda skolor. 18 pristagare korades och fick chansen att komma till Nobelprismuseet i Stockholm. Eleverna hade använt den pedagogiska metoden Innovationsresan för att utveckla sina egna idéer till innovationer. Tävlingsbidragen kategoriserades i: hälsa, samhällsnytta och klimat & miljö.
Årets konferencier var Victoria Dyring, programledare för Vetenskapens värld och Nobelstudion på Sveriges Television. Prisutdelare var Micael Dahlen, professor vid Handelshögskolan i Stockholm.
Innovationsstipendium för unga fick sällskap av ytterligare ett stipendium på 25 000 kronor. Innov8-stipendiet delades ut för första gången. Summorna skulle leda till att stipendiaterna utvecklade sina lösningar och komma ett steg närmare ett förverkligande.
Prisceremonin håll som vanligt på Nobelprismuseet. Bland vinnarna hittar vi Oscar Alenius från Hedemora som med lösning för att höja säkerheten när man använder motorsågar ansöker om patent och kan nu kalla sig en riktig uppfinnare. Oscar lämnar in patentansökan.
Tävlingens nya logotyp introduceras.
Innovationskampen genomförs för att samla in pengar och engagemang för att utveckla och sprida undervisningsmaterial om Innovation i skolan. Innovationskampen utgår fram en undersökning Unga innovatörer genomför med hjälp av Sifo/Kantar och som bland annat visar att endast 3 av 10 elever undervisas om innovation.
Nya innovationsresan öppnar för alla lärare som skaffar sig ett kostnadsfritt lärarkonto. Läromedlet släpp i samband med att Unga innovatörer ställer ut på Sett mässan för första gången. Även Innov8 för gymnasiet smygöppnar för andra skolor än de som varit med pilotprojektet.
Pilotprojektet är avslutat och Innov8 öppnar för alla gymnasielärare som tecknar lärarkonto. Lanseringen firas stort i Skandiahuset tillsammans nyckelpersoner i projektet och andra med intresserade.
Med stöd från Skolverket görs en satsning mot lärare på yrkesprogram. Satsningen pågår under läsåret 2024/25 och sker i samarbete med Skolverket. Syftet är att lära ut och sprida kunskap om hur arbetet med innovation och innovationstänkande kan få en tydligare plats i klassrummet på yrkesprogram med stöd av Innov8.
För första gången har Unga innovatörer ett läromedel för mellanstadiet. Från idé till handling kan liknas vid ett brädspel som går ut på att ta fram hållbara lösningar på verkliga samhällsutmaningar genom en skolanpassad innovationsprocess. På grund av att det utvecklades med stöd från Skolverket skickas det första trycket av lådorna kostnadsfritt till 100tals skolor i hela landet.