Från idé till handling LGR22
Det är lätt att hitta stöd i LGR 22 om varför vi ska arbeta med innovation och innovationstänkande i skolan. Flera av läroplanens delar pekar på det nödvändiga i att eleverna utvecklar innovativa förmågor som problemlösning, samarbete och kreativitet i skolan. Detta gäller särskilt kapitlen Skolans värdegrund och uppdrag och Övergripande mål och riktlinjer men vi hittar även mycket i de enskilda ämnenas kursplaner.
Grundformuleringen för vårt arbete i grundskolan
”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt”
2.2 Kunskaper – mål
Innehåll på sidan
I utmaningsbroschyren finns ämneskopplingar till Centralt innehåll för varje utmaning.
Från idé till handling och läroplanens kapitel 1 och 2
Genomgång av kapitel 1 och 2 med fokus på innovationsprocessen och arbetet med innovationer
Utdrag ur kapitel 1: Skolans värdegrund och uppdrag
Kapitel 1 handlar om de grundläggande värden som skolan vilar på och som ska genomlysa allt arbete i skolan. Till exempel att skolan ska var likvärdig, saklig, allsidig och bygga på förståelse och medmänsklighet. Här står också vad som menas med att Skolans uppdrag är att främja lärande där individen stimuleras att inhämta och utveckla kunskaper och värden.
Rättigheten och skyldigheter
”Det är inte tillräckligt att i undervisningen förmedla kunskap om grundläggande demokratiska värderingar. Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet.”
Skolans uppdrag
”Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt deras vilja att pröva och omsätta idéer i handling och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra.”
”Skolan ska främja elevernas harmoniska utveckling. Detta ska åstadkommas genom en varierad och balanserad sammansättning av innehåll och arbetsformer”.
”Skolan ska stimulera varje elev att bilda sig och växa med sina uppgifter. I skolarbetet ska de intellektuella såväl som de praktiska, sinnliga och estetiska aspekterna uppmärksammas. Även hälso- och livsstilsfrågor ska uppmärksammas.”
God miljö för utveckling och lärande
”Varje elev har rätt att i skolan få utvecklas, känna växandets glädje och få erfara den tillfredsställelse som det ger att göra framsteg och övervinna svårigheter.”
Utdrag ur kapitel 2: Övergripande mål och riktlinjer
I de övergripande målen anges bland annat de normer och värden samt de kunskaper som alla elever ska ha utvecklat när de lämnar grundskolan och vems ansvar det är att det sker. Kapitlet anger inriktningen på skolans arbete
2.2 Kunskaper
”Skolan ska ansvara för att eleverna inhämtar och utvecklar sådana kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Dessa ger också en grund för fortsatt utbildning.”
”Skolan ska bidra till elevernas harmoniska utveckling. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra en grund för skolans verksamhet. Skolan ska erbjuda eleverna strukturerad undervisning under lärares ledning, såväl i helklass som enskilt. Lärarna ska sträva efter att i undervisningen balansera och integrera kunskaper i sina olika former”
Mål
”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
- kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga”
Riktlinjer
”Läraren ska
- stärka elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan,
- ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel
- samverka med andra lärare i arbetet för att nå utbildningsmålen, och
- organisera och genomföra arbetet så att eleven
– utvecklas efter sina förutsättningar och samtidigt stimuleras att använda och utveckla hela sin förmåga,
– upplever att kunskap är meningsfull och att den egna kunskapsutvecklingen går framåt,
– successivt får fler och större självständiga uppgifter och ett ökat eget ansvar,
– får möjligheter att arbeta ämnesövergripande.”
2.6 Skolan och omvärlden
”Eleverna ska få en utbildning av hög kvalitet i skolan. De ska också få underlag för att välja fortsatt utbildning….Det förutsätter också en samverkan med arbetslivet och närsamhället i övrigt.”
”Läraren ska medverka till att utveckla kontakter med mottagande skolor samt med organisationer, företag och andra som kan bidra till att berika skolans verksamhet och förankra den i det omgivande samhället”
2.8 Rektorns ansvar
Rektorn har ansvaret för skolans resultat och har, inom givna ramar, ett särskilt ansvar för att
- ”undervisningen i olika ämnesområden samordnas så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet,”
- ”i undervisningen i olika ämnen integrera ämnesövergripande kunskapsområden, exempelvis miljö, trafik, jämställdhet, konsumentfrågor samt riskerna med tobak, alkohol och andra droger,”
Från idé till handling och kursplanerna
Genomgång av läromedlets delar i relation till kursplanerna
Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning är ett Centralt innehåll i teknik men ”Från idé till handling” kan användas i vilket ämne som helst och passar även bra för ämnesövergripande undervisning. Man kan också välja att fördjupa undervisningen i delar av processen för att på det sättet behandla ett ämne särskilt noga.
Hållbar utveckling – Alla världar
Hållbarhet är centralt i nästan alla kursplaner. Att ta fram lösningar på hållbarhetsfrågor finns det stöd för i nästan alla kursplaner, inte minst i geografi, samhällskunskap och NO ämnena.
Utmaningen i sig – Uppdragsvärlden
Genom val av utmaning kan du styra över vilket ämne som ska stå i centrum för arbetet. I Uppdragsvärlden behöver eleverna inhämta kunskaper i just det ämnet för att lyckas med sitt arbete. På så sätt kan mycket centralt innehåll inom ämnet behandlas. Anpassa tiden i uppdragsvärlden för att hinna med det stoff som du vill att eleverna ska behandla. Du kan korta ner tiden genom att utgå från en utmaning som passar det ämnesinnehåll som ni redan arbetar eller arbetat med. Informationssökning i några olika medier och källor är ett centralt innehåll i svenska som är mycket aktuellt under arbetet.
Designa modell – Byggvärlden
Beroende på vilken typ av modell som tas fram finns här stora möjligheter till samarbete mellan lärare och ämnen. Att jobba med design, konstruktion av prototyper och modeller och systematiskt pröva och ompröva berör syfte och centralt innehåll flera ämnen, till exempel teknik, bild och slöjd. I byggvärlden kan eleverna i högsta grad också behandla centralt innehåll i matematik. Eleverna mäter och väger och kanske till och med programmerar.
Presentera – Presentationsvärlden
Att träna på att argumentera och redovisa för olika mottagare är ett central innehåll i svenska och engelska.