Skip to content Skip to sidebar
Unga Innovatörer logotype
Gymnasiet
Högstadiet

En coachande lärare

Det finns fördelar med att använda ett coachande förhållningssätt när du undervisar med hjälp av Innovationsresan på högstadiet eller Innov8 på gymnasiet. Vi frågade Skolcoacherna varför, och hur det går till.

Text: Helena Thorén Foto: Skolcoacherna och iStock

25 februari 2025

Med ett coachande förhållningssätt ställer läraren utforskande och fördjupande frågor i stället för att direkt ge svaren. Det hjälper eleverna att själva hitta svaren och samtidigt få nya perspektiv på frågan, perspektiv som de kanske annars inte hade upptäckt. Därför kan ett coachande förhållningssätt vara att föredra när du väljer att låta eleverna driva innovationsprojekt där de tar sina egna idéer vidare till potentiella innovationer.

– Det är en utmaning för en del lärare att svänga om till ett coachande förhållningssätt som involverar eleven och klassen till fullo och använda ett frågebatteri som uppmuntrar till att ta elevens tänkande vidare, berättar Anna-Karin Arenius från Skolcoacherna.

Tillsammans med Helena Isakson driver hon sedan många år Skolcoacherna som i första hand vänder sig till skolor och utbildar i coachning och coachande förhållningsätt. Helena har dessutom en bakgrund som gymnasielärare i ekonomiska ämnen och har hållit kursen Entreprenörskap med ett brinnande engagemang.

– När jag har ett coachande förhållningssätt skapar det trygghet i gruppen. Det uppmuntrar eleverna och ger dem utrymme att tänka utanför ramarna.  Under dessa lektioner ses det som ett lärande att ”köra i diket” och våga ta ut svängarna för att hitta ännu bättre lösning på utmaningen säger Helena Isakson.

Skapar växthus för tankar och idéer

– Genom att inte värdera direkt vad eleven säger utan i ställetuppmuntra eleverna att resonera och laboreratillsammans skapas ett växthus för tankar och idéer, förklarar Anna-Karin och Helena fortsätter, förutom öppna, utforskande och fördjupande frågor är aktivt lyssnande en grundläggande komponent i ett coachande förhållningssätt.

När en lärare lyssnar aktivt på eleverna visar det inte bara att deras idéer och tankar är värdefulla det skapar också en atmosfär av förtroende och öppenhet. Detta leder till att eleverna blir mer engagerade i sitt lärande och vilket uppmuntrar eleverna att tänka fritt, reflektera djupare och utforska sina idéer vidare.

Utvecklar elevens självledarskap

Inte minst är coachning ett verktyg för självledarskap genom att det främjar självreflektion, ansvarstagande och personlig utveckling. Ett coachande förhållningssätt hjälper eleverna att reflektera över sina egna styrkor och svagheter i det entreprenöriella lärandet.

– Eleven sätter lampan på sig själv. Är jag en uppstartare eller en avslutare? Är jag lyhörd och mån om att alla får komma till tals? Är görandet min styrka?, förklarar Anna-Karin. Detta är frågor man kan utforska i innovationsprocessen.

Stärker samarbete och team

Ett coachande förhållningsätt ger förtroende och trygghet i klassen. Resultatet blir mer effektiva team med starkare tillit och samarbete, ökad motivation samt förbättrad kommunikation mellan eleverna. Det är Skolcoachernas erfarenhet. Om även eleverna har ett coachande förhållningssätt till varandra bidrar de till att inspirera och motivera sina klasskamrater vilket i sin tur leder till roligare samarbete. Teamen klarar att hantera förändringar och konflikter bättre.

Träning i coachande förhållningsätt

Det är i planeringsarbetet inför starten av Innovationsresan eller Innov8 som läraren behöver förbereda sig för hur den ska skapa delaktighet och engagera eleverna.

– Det går att träna sig i det coachande förhållningssättet, menar Helena och Anna-Karin och fortsätter, att släppa greppet ibland kan utmana lärarens kontrollbehov men det leder till ett ökat elevengagemang och det blir lättare att jobba i klassrummet, och inte minst så blir relationen med eleverna bättre.

Foto Skolcoacherna

Lärarens coachande förhållningssätt 

Utgångspunkten för det coachande förhållningssätt som Skolcoacherna håller utbildningar i är att eleven kan, att den vill utvecklas och ta ansvar. När läraren eftersträvar detta finns det större möjligheter att synliggöra elevens resurser. Det ger eleven en känsla av att själv ha svaren, själv kunna hitta vägar framåt och då nå det önskade målet lättare. I sådan coachning använder läraren bland annat aktivt lyssnande, kraftfulla frågor och konstruktiv feedback för att föra processen framåt och få elever att växa.

Ett coachande förhållningssätt i skolan skapar en trygg lärmiljö där eleven blir sedd och bekräftad. Här får eleven utrymme att utveckla sina tankar vilket främjar både självständighet och ansvarstagande. Som en positiv spiral leder det i sin tur till individuell utveckling, ökat lärande och mer arbetsglädje.  Det stärker relationerna i klassen och lärarna får lättare att engagera och motivera eleverna.

Tre fördelar med ett coachande förhållningssätt när du använder Innovationsresan och Innov8:

För det första främjar det kreativitet då det väcker och utvecklar elevens tankar och idéer samt skapar tillit till processen.

För det andra hjälper det eleven att fånga lärandet på ett positivt sätt och skapar engagemang, eleven stärker sitt driv i processen.

För det tredje skapar det en trygghet att leda i innovationsprocessens olika steg.  Det blir lättare att sätta upp mål på individ- och gruppnivå vilket ger en tydligare riktning.

Källa: Skolcoacherna, som är certifierade coacher, följer branschorganisationens ICF:s (International Coaching Federation) etiska regler. Deras coachutbildningar är också godkända och kvalitetssäkrade av ICF. https://skolcoacherna.se/

Back to top