”När vi lät eleverna tänka fritt under idégenereringen och visade att vi litade på att de skulle komma på idéer, då kände de sig trygga i att de kan”. Det uttalandet kommer från Sofia Larsson, en av lärarna som drivit flera Innov8-projekt på Krokslättsgymnasiet i Mölndal söder om Göteborg under 2024.
Text: Helena Thorén Foto: Krokslättsgymnasiet
14 januari 2025
När jag intervjuar Sofia Larsson och Julia Norman som undervisar på Försäljning- och serviceprogrammet golvas jag av deras engagemang. De lyser av stolthet över vad eleverna gjort och menar att alla borde använda Innov8. Man kan undra varför, vad är det de gjort?
Krokslättsgymnasiet är ett rent yrkesgymnasium med cirka 400 elever som läser något av programmen Försäljning och service, El och energi, Barn och fritid, Bygg och anläggning, Vård och omsorg eller Restaurang och livsmedel. Under 2024 valde Sofia och Julia att tillsammans testa ett nytt läromedel, Innov8, för att undervisa med hjälp av en innovationsprocess. De valde att använda materialet på tre olika sätt och utvärdera resultaten tillsammans med eleverna.
Den första kursen var Information och kommunikation för årskurs 1. Uppdraget var Mat: att hitta innovativa lösningar för att få fler elever att gå till bamban (skolmatsalen) och äta mer grönt. De fick tre dagar på sig.
– De kom på superhäftiga idéer trots att de hade kort om tid, och de var mer intresserade av att hålla sina presentationer än vanligt, berättar Julia.
Det andra tillfället var när samma elever fick driva Innov8-projekt om framtidens mobilitet i den nya eventlokalen World of Volvo i Göteborg.
– Vi satsade på dem i och med besöket på World of Volvo som i sig är häftigt, och där de fick träffa människor som har häftiga jobb. Det blev ett upplevelsebaserat lärande där de fick insikter som att ”jag vågar säga mina idéer” och ”jag kan gå utanför det förväntade”. Med Innov8 finns inget rätt eller fel, säger Sofia.
Och gensvaret från eleverna lät inte vänta på sig. Ingen av eleverna gav en negativ utvärdering i de anonyma svaren (och de är brutalt ärliga, intygar Sofia).
Det tredje gången var i kursen Entreprenörskap för årskurs 2, en tacksam kurs att använda. Under tre veckor skulle de vara intraprenörer på Krokslättsgymnasiet för att hitta lösningar för att inspirera eleverna att röra på sig mer. Det var ett ämnesövergripande samarbete med idrottsläraren och till deras hjälp hade de den färdiga utmaningen ”Ungas hälsa” som Unga innovatörer tagit fram i samarbete med den ideella organisationen Generation Pep. Eleverna startade med att besöka andra skolor och slogs då av frågan ”Varför finns inte vettiga skolgårdar på gymnasieskolor?” De fick utforma sin drömskolgård men också skolans korridorer och klassrum. Idéerna regnade in.
– Under Innov8-processen blev de inte bedömda varken av mig eller idrottsläraren. Vi spelade bara in deras förslag och tänk om förvaltningen skulle vilja involvera eleverna i utformningen av skollokaler. Vilken hjälp de skulle få!, menar Sofia.
När Sofia och Julia ska försöka sammanfatta sina erfarenheter från de tre tillfällen de använde Innov8 i undervisningen lyfter de fram att det är lätt att applicera på yrkeslektionerna och att eleverna gillar konceptet. De tränar upp sin kreativitet när de får tänka fritt, skolan blir mer på riktigt med verkliga utmaningar och klimatet under lektionerna är öppet utan rätt och fel.
Julia och Sofia är överens om en stor vinst med den undervisning som Innov8 ger – och den kom lite oväntat – det var att inte bara eleverna började samarbeta på nya sätt och utvecklade nya sidor hos sig själva utan även lärarna. Det var kanske den största vinsten dem och för skolan i det långa loppet.