Skip to content Skip to sidebar
Unga Innovatörer logotype
Gymnasiet

Innovationstänkande med Innov8

– De erfarenhet vi fått under de fyra projektåren har lärt oss att Innov8-processen kan vara en stomme i undervisningen när gymnasieeleverna arbetar i innovationsprojekt av olika slag, det menar Karin Di Luca från Unga innovatörer gymnasiet. Lärarna på pilotskolorna har visat på bredden när eleverna lär sig om innovation. Utvecklingsprojektet som resulterat i det omfattande läromedlet Innov8 har skett med stöd från Allmänna Arvsfonden.

Text: Helena Thorén Foto: Unga innovatörer

16 september 2024

Innovationsdag21 4364
Projektledare Karin Di Luca håller Innov8 Day.

Fyra års projekt gav Sveriges gymnasieskolor ett nytt kostnadsfritt läromedel för undervisning om innovation och innovationstänkande. Ett läromedel som är unikt i sitt slag, som ger unga människor en bättre start i arbetslivet. Efter ett Innov8-projekt vet de att de kan ta sina egna idéer vidare till handling – till potentiella innovationer. De har tränat upp sin kreativitet, problemlösningsförmåga och samarbetsskicklighet – tre efterfrågade förmågor på många arbetsplatser i dag.

Projektet har gått från en första idé om att anpassa metoden Finn upp (numera Innovationsresan) från högstadiet till gymnasiet med sikte på läroplanen Gy25, till att erbjuda ett omfattande stöd med en diger lärarhandledning, lustfyllda elevmaterial, praktiska uppgifter och övningar till åtta steg i innovationsprocessen samt startpunkter för elevernas innovationsprojekt i verkliga utmaningar som vi och världen står inför.

 

IMG 2591
Niclas Ekholm, utbildningsansvarig för Innov8 på gymnasiet, under en av många informationstillfällen på pilotskolor.

Lärare som undervisat med hjälp av Innov8 menar att konceptet går att använda om och om igen i olika sammanhang och i olika skoluppgifter. En styrka de pekar på är att med Innov8-processen tar de in verkligheten in i klassrummet och alla de omvärldskontakter innovationsprojekten ger.

– Det har fått en större betydelse i skolan än vad vi kunde förutse eller förstå när vi började. Vi har också lärt oss att det tar tid för lärare att implementera en ny metod i skolan. Vi har kommit en bra bit på väg men för att få skolor att använda Innov8 som en naturlig del i undervisningen krävs det mer, berättar projektledaren Karin Di Luca.

Utbildningsstödet är lättillgängligt och utformat så som lärare och elever på pilotskolorna önskat. Stödet ska ge tydliga synergier när det används och inte minst att Unga innovatörer som ideell utbildningsorganisation upplevs som en helhet. Utbildningskoncepten för grundskolan och gymnasiet har därför harmoniserats under projektets gång. Det nya Innov8 är nu en naturlig fortsättning av den etablerade Innovationsresan.

IMG 3102
Täta samarbeten med kommuner har visat sig vara en framgångsfaktor för Arvsfondsprojektet Innov8.

De tjugo pilotskolornas återkoppling har varit värdefull och anpassningar efter deras önskemål har skett kontinuerligt. Under det sista projektåret fick även andra gymnasieskolor arbeta med Innov8 i undervisningen. Bland de första var Viktor Rydbergs gymnasium i Stockholm, Hedda Anderssongymnasiet i Lund och Östra gymnasiet i Huddinge. Efter avslutningen av Arvsfondsprojektet övergår Innov8 till ordinarie verksamhet i Unga innovatörer och blir tillgänglig för alla gymnasier. Fokus kommer att flyttas från utveckling till uppskalning så att många lärare och elever får tillgång till läromedlet, undervisningsstöd och utmaning att starta innovationsprojekten med.

– Nu lägger vi all energi på att förklara för skolpersonal, skolledning och förvaltningar hur de bäst kan använda Innov8 i undervisningen, berättar Karin Di Luca som övergår från projektledare till gymnasieansvarig på Unga innovatörer i och med att Arvsfondsprojektet avslutas.

Läs om projektet med nedslag under de fyra åren.

Back to top